• Galeria Małysz
  • Red Bull Content Pool
22/11/2018

Adam Małysz wśród najpotężniejszych ludzi w polskim sporcie

Adam Małysz po raz kolejny znalazł się w gronie najważniejszych osób w polskim sporcie. Były skoczek narciarski, a obecnie dyrektor-koordynator w Polskim Związku Narciarskim zajął trzecie miejsce w opracowanym przez miesięcznik „Forbes” i firmę Pentagon Research rankingu „50 najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie”.

Adama Małysza wyprzedzili tylko ludzie mocno związani z najpopularniejszym sportem w naszym kraju, czyli futbolem. W zestawieniu zwyciężył, po raz trzeci z rzędu, Zbigniew Boniek, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej. Druga pozycja w rankingu przypadła kapitanowi piłkarskiej reprezentacji Polski Robertowi Lewandowskiemu.

Tuż za czołową trójką znalazł się inny przedstawiciel sportów zimowych, skoczek narciarski Kamil Stoch. Utytułowany zawodnik ma za sobą jeden z najlepszych sezonów w karierze. W ciągu jednej zimy triumfował w Turnieju Czterech Skoczni, zwyciężając we wszystkich czterech konkursach, zdobył trzeci złoty medal olimpijski i wygrał klasyfikację generalną Pucharu Świata w skokach narciarskich.

Co ciekawe, zdaniem ekspertów uczestniczących w przygotowaniu zestawienia, Adam Małysz ma większe wpływy niż minister sportu i turystyki Witold Bańka, który w rankingu znalazł się na szóstym miejscu czy Apoloniusz Tajner, prezes Polskiego Związku Narciarskiego (ósma pozycja).

Jak powstał ranking? Na podstawie analizy rezultatów poprzedniej edycji zestawienia oraz dokonań w ciągu ostatniego roku, organizatorzy wytypowali niemal 100 kandydatów, których poddali szczegółowym badaniom. Wśród ocenianych osób znaleźli się sportowcy, byli sportowcy, trenerzy, działacze sportowi, przedsiębiorcy i menedżerowie zajmujący się sportem (właściciele klubów, sponsorzy, prezesi), a także dziennikarze sportowi.

Wyselekcjonowani kandydaci zostali podzieleni na dwie grupy: „sportowców” (sportowcy, byli sportowcy, trenerzy) oraz „niesportowców” (działacze, przedsiębiorcy i menedżerowie, dziennikarze). Następnie określono ich rozpoznawalność, wizerunek oraz medialność. Sprawdzano tu między innymi wiarygodność kandydata; to, czy budzi sympatię; czy przyczynia się do rozwoju polskiego sportu oraz czy jest postrzegany jako człowiek sukcesu. Te trzy kategorie przełożyły się na ostateczną ocenę oddźwięku społecznego ludzi sportu, który stanowił 30 procent oceny końcowej.

Pozostałe 70 procent oceny końcowej to wyniki analizy 18 ekspertów. Znaleźli się wśród nich akademicy, socjologowie i psychologowie sportu, organizatorzy wydarzeń sportowych, specjaliści od marketingu, byli prezesi federacji i klubów sportowych oraz analitycy. Fachowcy oceniali między innymi, czy kandydaci bezpośrednio przyczyniają się do osiągania sukcesów przez polskich sportowców i drużyny sportowe i/lub promują aktywność fizyczną i zdrowy styl życia lub czy kształtują procesy i struktury polskiego sportu, mają wpływ na organizację wydarzeń i funkcjonowanie instytucji sportowych.

Poprzedni
22/11/2018